لاجیک آنالایزر چیست

لاجیک آنالایزر چیست؟ اسیلوسکوپ لاجیک آنالایزر دار (LA)

لاجیک آنالایزر جهت تست مدارای لاجیک(منطقی) یا دیجیتال مورد استفاده قرار میگیرد. جهت عیب یابی مدارات دیجیتال نیاز به دستگاهی هست که دسترسی به تعداد زیادی از خطوط داشته باشد. اسیلوسکوپ نیز قادر به نمایش این سیگنال ها است اما لاجیک آنالایزر قادر به نمایش زمانبندی نسبی بین تعداد زیادی از سیگنال ها میباشد. همچنین لاجیک آنالایزر قادر به رد یابی(trace) سیگنال های منطقی نیز میباشد.در مدارات لاجیک میزان پیچیدگی بالا میرود برای همین بهترین دستگاه جهت مقایسه سیگنال ها و تراک کردن آن ها ،آنالایزور های لاجیک است.


لاجیک آنالایزرها به دو صورت در سخت افزار ارائه میگردند:
1-    کارت لاجیک آنالایزر  PC-based LA
2-    اسیلوسکوپ لاجیک آنالایزر دار یا Mixed Signal Oscilloscope

کارت لاجیک آنالایزر :
این لاجیک آنالایزرها توسط  پورت USB به کامپیوتر متصل و سیگنال ها در نرم افزار مربوطه نمایش میدهد. این مدل ها معمولا سرعت نمونه برداری مناسبی ندارند و صرفا بدلیل قیمت مناسب مورد توجه قرار میگیرد. جهت استفاده از ویژگی های کامل یک لاجیک آنالایزر، لاجیک آنالایزرهای کامپیوتری توصیه نمی شود.

اسیلوسکوپ لاجیک آنالایزر دار :
اسیلوسکوپ لاجیک آنالایزر دار علاوه بر داشتن ویژگی های کامل یک اسیلوسکوپ دیجیتال، دارای ماژولی چند کاناله (بطور مثال 16 کاناله) هستند که با اتصال آن ماژول به اسیلوسکوپ میتوان سیگنال های منطقی را بروی صفحه نمایش بزرگ اسیلوسکوپ(زمانی که در مد LA) است مشاهده نمود. سرعت نمونه برداری لاجیک آنالایزر ها بسیار بالا و در محدوده 1-2GS/s میباشد. استفاده از پهنای باند وسیع یکی دیگر از ویژگی های اسیلوسکوپ های لاجیک دار است که در محدوده 100-200MHz میباشد.

ویژگی حائز اهمیت لاجیک آنالایزر های رومیزی، امکان ذخیره داده بروی FLASH USB و یا انتقال داده ها از طریق پورت USB به کامپیوتر یا لپتاپ می باشد.


ویژگی های لاجیک آنالایزر :
•    امکان نمایش زمانی از حالتهای لاجیک و محور عمودی بیان کننده مقادیر High و LOW بصورت صفر و یک
•    چند کاناله بودن: 8، 16 و...
•    عدم نمایش اطلاعات آنالوگ توسط LA ( در صورتی که توسط مد اسیلوسکوپ می توان سیگنال های آنالوگ را مشاهده نمود)

کاربرد لاجیک آنالایزر :
تحلیل و بررسی پروسسور ها و سیستم های embedded
بررسی ارتباط بین سیگنال های دیجیتال بطور همزمان
طراحی و عیب یابی عملکرد مدار
تست مدارات سیگنال-مخلوط (Mixed-Signal)

جهت بررسی مشخصات فنی اسیلوسکوپ های لاجیک آنالایزر دار ساخت OWON به لینک زیر مراجعه کنید :

https://saenco.com/elec/oscope/mso.html

دسته بندی محصولات

Open menu