باتری تستر یا تستر ظرفیت باتری چیست؟

باتری تستر یا تستر ظرفیت باتری چیست؟

تعریف باتری و مشخصات آن :

باطری می تواند انرژی مورد نیاز را برای دستگاه ذخیره کند تا بتوان از دستگاه بدون نیاز به اتصال به برق استفاده کرد. باطری یک قطعه شیمیایی هست که انرژی شیمیایی را به الکتریکی تبدیل می کند. مشخصه اصلی باتری ها ظرفیت و ولتاژ آن می باشد. ظرفیت باطری برحسب آمپر ساعت(Ah) می باشد و بیان کننده زمانی است که باتری می توانم گجت خود را تغذیه کند. بطور مثال باتری 10Ah یعنی اگر گجت یا مدار 5 آمپر جریان بکشد، باتری تا 2 ساعت میتواند مدار را تغذیه کند. روی تمام باتری ها ولتاژ آن نوشته شده است ( مثلا 9V یا 1.5V) اما ظرفیت یا آمپر ساعت ممکن است درج نشده باشد( مثل باتری قلمی های معمولی AA) اما روی اکثر باتری لیتیومی علاوه بر ولتاژ، Ah آن نیز ذکر شده است( تصاویر زیر).

 

 

باتری از نوع تکنولوژی ساخت دارای انواع مختلفی است که معروف ترین آن ها عبارتند از باتری های یکبار مصرف مانند قلمی و نیم قلم، باتری های قابل شارژ مانند باتری های گوشی و تبلت، باتری های خورشیدی، باتری های UPS، باتری خودرو، باتری سکه ای، باتری های Alkaline و...

جدول مرجع ظرفیت برخی از باتری ها:

 

نوع باتری

مقدار مرجع

موتورسیکلت

6V : 2Ah~10.5Ah

12V : 2.5Ah~20Ah

اتوموبیل

12V : 21Ah~80Ah

کامیون

12V : 83Ah~160Ah

کاربردهای خانگی

9V: 625mAh(Alkaline)

AA: 2850mAh(Alkaline)

AAA: 1250mAh(Alkaline)

C: 8350mAh(Alkaline)

D: 20500mAh(Alkaline)

باتری لیتیومی لپتاپ

14.8V : 3600mAh~4800mAh

باتری لیتیومی دوربین دیجیتال

3.7V : 650mAh~1350mAh

باتری لیتیومی گوشی همراه

3.7V : 800mAh~1250mAh

باتری لیتیومی گوشی های هوشمند

3.8V : 1560mAh~3000mAh

باتری لیتیومی تبلت

3.8V : 3300mAh~4900mAh

 

باتری ها به مرور زمان، بدلیل تغییرات شیمیایی، که معمولا با کاهش ولتاژ و افرایش مقاومت داخلی همراه است، عمر خود را از دست می دهند. در برخی مصارف که استفاده از باتری بسیار مهم است و دانستن سلامت یا خرابی باتری اهمیت دارد نیاز به تستر باطری داریم.

تستر باتری:

باتری تستر وسیله ایست که با اندازه گیری ولتاژ و مقاومت داخلی باتری وضعیت سلامت، خرابی و در آستانه خرابی باتری را مشخص میکند. البته مدل هایی هستند که تنها ولتاژ را تست میکند که کافی نیست. در باطری تستر یا آنالایزر باتری مقاومت داخلی باتری با استفاده از متد 4 ترمیناله کلوین اندازه گیری میشود. در اندازه گیری مقاومت باید ولت متر موازی و آمپر متر سری قرار گیری لذا مقاومت سیم های اندازه گیری میتر ها در اندازه گیری مقاومت دخیل خواهند بود و جواب دقیقی نخواد بود لذا از روش 4 سیمه یا روش کلوین استفاده میشود که پراب های مربوطه را Kelvin clips میگویند.

 

با استفاده از متد فوق مقاومت داخلی باتری با بیشترین دقت بدست می آیند.

در بعضی ازمدلهای بالاتر (مانند TES-33) ، تستر باتری قابلیت اندازه گیری جریان را نیز دارند و طبق آن میتوان ظرفیت شارژ یا دشارژ را نیز اندازه گیری نمود. بدین صورت که زمانی که باتری به شارژ وصل است با استفاده از کلمپ آمپر متر جریان شارژ اندازه گیری میشود و مقدار Ah شارژ بروی نمایشگر نمایان میشود و زمان اتصال باتری به مصرف کننده ظرفیت دشارژ حاصل میگردد. اختلاف این دو مقدار ظرفیت باتری بدست می آید. برای روشن شدن مطالب مذکور تصاویر زیر را مشاهده کنید :

اندازه گیری ظرفیت شارژ

اندازه گیری ظرفیت دشارژ

 

ویژگی های تستر های باتری :

  •  اندازه گیری ولتاژ، مقاومت داخلی، ظرفیت و دمای باتری
  •  اعلام وضعیت خرابی، سلامت و اخطار باتری
  • دیتالاگر یا ثبت کننده اطلاعات و قابلیت انتقال به رایانه
  • قابلیت تست آنلاین

  

کاربردها :

  • تست باتری های بک آپ در سیستم های نظارت تصویر، برق اضطراری و...
  • تست باتری خودرو
  • تست باتری های کوچک
  • تولید کننده های باتری
  • و...

جهت آشنایی با آنالایزر باتری و تستر ظرفیت باتری محصولات TES تایوان به لینک زیر مراجعه کنید :

 

 

دسته بندی محصولات

Open menu