دیتالاگر چیست؟ (Data logger)

دیتالاگر چیست

فرآیند ثبت اطلاعات (data logging) عبارتست از جمع آوری و ذخیره داده ها در طول یک دوره زمانی. این فرآیند تجزیه و تحلیل، دسترسی یا اصلاح اطلاعات را در یک شبکه فراهم کرده است. دستگاهی با قابلیت ثبت اطلاعات، دیتالاگر (Data logger ) نامیده میشود.

دیتالاگر (Data logger) یا همان ثبت کننده اطلاعات، یک ابزار الکترونیکی است که سوابق اندازه گیری را در یک دوره زمانی گزارش می دهد. وظیفه اصلی آن ذخیره اطلاعات سنسورها و ترانسمیترها در سطح فیلد و یا واحد های صنعتی کوچک و بزرگ است. این داده ها می تواند در حافظه خود دستگاه ذخیره شود که دارای رابط محلی (مانند صفحه کلید و صفحه نمایش) بوده واز آنها به صورت وسیله‌ای مستقل استفاده کرد. یا از طریق دستگاه یا کامپیوتر فراخوانی شوند و با استفاده از نرم‌افزار آنها را فعال کرده و اطلاعات را تجزیه و تحلیل نمود، یا اطلاعات رابه صورت آنلاین به یک رایانه یا ایستگاه مانیتورینگ مخابره کند. گاهی اوقات دیتالاگر اطلاعات خام را ارسال می کند و در رایانه عملیات تبدیل صورت می پذیرد ، گاهی اطلاعات رقمی در دیتالاگر محاسبه و سپس ارسال می شود و گاهی نیز اطلاعات در دیتالاگر ذخیره می شود و در زمانهای مشخصی برای رایانه ارسال می شود ، در برخی از دیتالاگر ها نیز اطلاعات صرفا ذخیره می شوند و کاربر با استفاده از رابط ها و عملگرهای خود دیتالاگر می تواند داده ها را بازیابی نماید. اکثر دیتالاگرها (اما نه همه آنها) بر پایه یک پردازنده رقمی (یا رایانه) طراحی و ساخته می‌شوند. آنها عموماً کوچک و قابل حمل می باشند.

امروزه دیتالاگرها در صنایع مختلف کاربرد های فراوانی دارند. دیتالاگر ها بر اساس شرایط کاری و تکنولوژی ساخت ، کیفیت و طول عمر متغیری دارند. معمولا دیتالاگر های حرفه ای دارای درصد خطای بسیار کم و طول عمر چند ساله هستند. دیتالاگر به مهندسین و متخصصان اجازه می دهد تا شرایط را کاملا تحت نظر بگیرند و کوچکترین تغییرات نیز از دید آنها پنهان نماند ، این در حالیست که دیگر نیازی به صرف وقت زیاد برای جمع آوری و بررسی داده ها ندارند و این عملیات می تواند طی چند کلیک در چند ثانیه صورت پذیرد. یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از دیتالاگرها قابلیت جمع‌آوری ۲۴ ساعته اطلاعات است.

انواع دیتالاگر

اولین دیتالاگر ها ثبت اطلاعات را بر روی کاغذ انجام میدادند و تمامی اطلاعات را به صورت مداوم بر روی کاغذ رسم میکردند کم کم با پیشرفت تکنولوژی بر روی حافظه های Ram ذخیره کردند و امروزه علاوه بر روی حافظه اطلاعات را به صورت شبکه های صنعتی در اختیار کامپیوترهای صنعتی قرار می دهند.

  1. دیتالاگرهای ثبت اطلاعات بر روی کاغذ
  2. دیتالاگرهای ثبت اطلاعات بر روی حافظه های جانبی
  3. دیتالاگرها با شبکه های صنعتی
  4. دیتالاگرهای هوشمند

انواع دیتالاگر

نکات مهم جهت خرید دیتالاگر

  1. به هرتعداد ورودی که نیاز دارید از آن نمونه بگیرید سعی کنید ۲۰% بیشتر از آن را در دیتالاگر در نظر بگیرید. برای مثال شما در یک پروژه نیاز به ثبت اطلاعات ۵ سنسور دما را دارید،هنگامی که قصد خرید دیتالاگر را دارید سعی کنید با ۶ کانال ورودی را انتخاب نمایید.
  2. دقت کنید تا سنسور و یا ورودی مورد نیاز شما را دیتالاگر مورد نظر پشتیبانی نماید. برای مثال اگر سنسورهای شما از نوع ۴ تا۲۰ میلی آمپر است در هنگام خرید دقت فرمایید تا کانالهای ورودی دیتالاگر این نوع ورودی جریانی را پشتیبانی نماید.
  3. فرکانس نمونه برداری از مهمترین پارامترهایی است که قبل از خرید برای انتخاب یک دیتالاگر باید در نظر بگیرید. فرکانس نمونه برداری در واقع مدت زمانی استکه دیتالاگر نمونه از ورودی ها میگیرد تعداد سمپلی که میتواند ذخیره نماید یا به طور ساده تر چه مدت میتواند اطلاعات را رکورد نماید.
  4. روش نمایش اطلاعات، شما باید طبق نیازتان انتخاب کنید که دیتالاگر به چه صورت اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد، به صورت شبکه صنعتی، اتصال به PC ، دسترسی به اطلاعات از طریق بلوتوث و…

شرکت صائن نمایندگی انحصاری محصولات OWON ,TES ,PROVA ,MIC ,EZDO دیتالاگرهای جریان، ولتاژ، دیتالاگردما، رطوبت و... در رنج های مختلف ارایه میکند.

 

دسته بندی محصولات

Open menu